Reklama
 
Blog | Jan Kuliš

Praha vyhání z ulic hudebníky novou vyhláškou

Magistrát hlavního města se vší pravděpodobností 1. července schválí vyhlášku, která výrazně reguluje činnost pouličních umělců. Konkrétně pro hudebníky je vyhláška téměř destruktivní.

Magistrát tak reaguje na časté stížnosti obyvatel žijících v centru Prahy. Aby pouliční hudebníci nehráli na stejném prostranství déle než hodinu, povoluje vyhláška vystupování na pravém břehu Vltavy v hodinu sudou a na levém břehu v hodinu lichou. „Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní“*, přesně to chce vyhláška zakázat. Zároveň vyhláška přidává další místa, která mají být buskingu, tedy pouličnímu umění, zcela zapovězena. Týká se to například Tylova náměstí, kde mi tento zákaz přijde neopodstatněný. Buskeři by společně s farmářskými trhy, které tam probíhají, mohli toto místo zpříjemnit.

Vyhláška zakazuje používání dud, bicích nástrojů, či saxofonů a žesťových nástrojů bez dusítka. Zakázáno je rovněž používání jakýchkoliv zesilovačů. Když si představím ulice pražského centra s hudebníky a odmyslím si ty „nevyhovující“, moc mi jich nezbyde. Kvarteto na Václavském náměstí s tubou a trubkou, bluesový kytarista na Náměstí Republiky s miniaturním kombem, oblíbený bubeník hrající na plastové misky, který si tím vydělává na živobytí, ti všichni by podle vyhlášky měli z města zmizet.

Po prvním červenci se může stát, že v Praze zůstanou jen „živé sochy“, chlápci převlečení za batole a tancující indiáni. Nevím, jak vám, ale mě přijde, že jsou to právě hudebníci, kteří mají městu, co nabídnout.

Už od roku 2012 začala v Praze platit vyhláška, která pouliční vystupování reguluje. Ta zakázala produkci na vybraných místech v centru Prahy, často na těch nejoblíbenějších a nejvýdělečnějších. Na některých z nich je důvod zákazu jasný, tedy nedostatek místa pro buskery v ulicích zaplněných turisty, na některých si ale důvod stále nedokážu odvodit – jako v celé ulici Na Příkopě. Za některá místa jako Karlův most a Staroměstské náměstí si musí performer připlatit.

Nová vyhláška má však jednu výjimku. Spekuluje se, že by město buskerům dovolilo využít vestibuly metra. Pokud to bez restrikcí umožní i hudebníkům, ti se tak přesunou do pravého „undergroundu“. Jen nevím, jestli se tam všichni ti hudebníci, hrající původně na povrchu, vejdou.

Zdroje: Hospodářské noviny, Česká televize, Buskerville
* první verš básně Karla Hlaváčka „Hrál kdosi na hoboj“

Reklama